TCHAIKOVSKY: ROMEO AND JULIET - STRAVINSKY: THE FIREBIRD - VARÈSE: AMÉRIQUES

Mariss Jansons, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks

Componist Igor Stravinsky Peter Ilyich Tchaikovsky V - overige
Label BR-Klassik
Aantal 1
Sku 0900016
EAN 4035719000160

€19,99

Incl. btw

  • In backorder
  • Voor de mooiste klassieke muziek...
  • ....ga je naar KLASSIEK.NL
  • Gratis verzending vanaf € 25,00
  • Passie voor klassieke muziek!

Beschrijving

Wat maakte Mariss Jansons anders dan veel van zijn collega's? Wat was de sleutel tot zijn succes? En vooral, na al zijn artistieke ervaringen, wat zorgde voor zijn rijpheid en artistieke voltooiing. Naast zijn eigen wilskracht en zijn werklust, werd zijn buitengewone muzikale leven bepaald door vele factoren; waaronder een ruimdenkende en ondersteunende omgeving, en een orkest van uitstekende musici. Een belangrijk aspect was zeker het feit dat Jansons elke vorm van routine verachtte. Zelfs wanneer hij Beethovens Eroica voor de zoveelste keer repeteerde, werd hij altijd opnieuw door het werk geïnspireerd. Routine zou elke verandering in zijn perspectief hebben verhinderd en zijn enthousiasme hebben belemmerd. Bovendien was er Jansons' nauwgezette en analytische benadering van zijn werk, die begon lang voordat hij het podium besteeg. Hij begon met het lezen van biografische informatie over de componist, wetenschappelijke informatie over het werk, teksten over het tijdperk en het milieu, alles wat hij te pakken kon krijgen. Tijdens de repetities gaf hij vervolgens zijn diepgaande kennis en zijn daaruit voortvloeiende interpretatieve benadering door aan de musici. Jansons beschouwde het als zijn taak om al bij de eerste repetitie alle musici op hetzelfde kennisniveau te brengen. Hij wilde dat zij zijn denkprocessen zouden begrijpen, het verklaarde concept achter het werk zouden herkennen en, idealiter, tijdens hun uitvoering hetzelfde gevoel zouden hebben als hij op het podium. Naast het samen werken van alle musici, heeft Janson in zijn concerten ook de muzikale inhoud van een werk en het daaraan verbonden concept synchroon geïmplementeerd. Naast dit collectieve aspect van het samen optrekken, werkte Jansons ook aan de klank die voor elke componist authentiek is. In dit opzicht veroordeelde hij bijvoorbeeld beschuldigingen van kitsch als het om de muziek van Tsjaikovski ging. Hij was zich bewust van het gevaar dat de muziek te zoetsappig werd gespeeld. Voor hem was het gewoon Tsjaikovski die verkeerd werd gespeeld, en dat was als het gieten van suiker in honing". Het betekende natuurlijk veel voor Jansons om de emoties in Tsjaikovski's Zesde Symfonie naar voren te brengen, het emotionele drama, de tragedie, de depressie, maar hij zou ze nooit forceren, overdrijven of benadrukken omwille van het effect. Wanneer de Zesde zo gevoelig wordt uitgevoerd als door Jansons, krijgt Tsjaikovski's muziek haar ware betekenis. "Een dirigent," zei Mariss Jansons, "is als een regisseur op het podium", hij analyseert, ensceneert en interpreteert het werk. Dit principe, dat voortvloeit uit zijn operadirectie, heeft hij toegepast op de vele betekenisniveaus in de symfonische muziek, en hier heeft hij een soort regieconcept ontwikkeld met precieze benaderingen van de interpretatie.

Reviews

Er zijn nog geen reviews geschreven over dit product.

Je beoordeling toevoegen

Fragmenten beluisteren