RAVEL: COMPLETE PIANO WORKS (2CD)
Konstantinos Destounis
Componist | Maurice Ravel |
Label | Piano Classics |
Aantal | 2 |
Sku | PCL10336 |
EAN | 5029365103367 |
€23,99
Incl. btw
- In backorder
- Voor de mooiste klassieke muziek...
- ....ga je naar KLASSIEK.NL
- Gratis verzending vanaf € 25,00
- Passie voor klassieke muziek!
Beschrijving
Het jaar 2025 markeert de 150e verjaardag van de Franse componist Maurice Ravel (1875-1937). Piano Classics is trots om een nieuwe opname van zijn complete pianowerken uit te brengen, gespeeld door de verbluffende jonge Griekse pianist Konstantinos Destounis. Ravels pianomuziek omvat werken van opvallende virtuositeit, poëtische delicatesse en ritmische complexiteit. Jeux d'eau (1901) introduceerde glinsterende waterachtige effecten, die latere impressionistische componisten beïnvloedden. Zijn Miroirs (1904-1905), een vijfdelige suite, bevat het suggestieve Une barque sur l'océan en het betoverende Alborada del gracioso, waarin Spaanse ritmes vermengd worden met ingewikkelde texturen. Gaspard de la nuit (1908), een van de technisch meest veeleisende pianowerken, bevat het beruchte Scarbo, een nachtmerrieachtig, virtuoos toongedicht. Ravel omarmde ook het neoclassicisme, zoals in Le Tombeau de Couperin (1914-1917), een suite in barokstijl opgedragen aan soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Zijn Valses nobles et sentimentales (1911) is een eerbetoon aan Schubert en bevat moderne harmonieën. Andere opmerkelijke werken zijn Pavane pour une infante défunte en Menuet sur le nom d'Haydn. Konstantinos Destounis werd in 1991 geboren in Athene, Griekenland. Door het winnen van verschillende internationale concoursen bouwt hij snel aan zijn carrière en speelt hij op belangrijke podia over de hele wereld. Zijn pianisme is van de hoogste orde, een virtuositeit die niet wil imponeren omwille van zichzelf. Hij heeft een scherp gevoel voor de subtiele harmonieën, kleuren en sferen van deze geniale werken. Hij speelt elk werk organisch, waarbij hij de innerlijke logica, kracht en schoonheid naar voren brengt en alle extravagantie of exhibitionisme schuwt (Ravel zelf wilde dat zijn werken “gespeeld werden, niet geïnterpreteerd”).