Arvo Pärt: Tabula Rasa
Dennis Russell Davies, Gidon Kremer, Lithuanian Chamber Orchestra, Staatsorchester Stuttgart
Componist | Arvo Pärt |
Label | ECM New Series |
Aantal | 1 |
Sku | 0001275ECM |
EAN | 028947638780 |
€22,99
Incl. btw
- Op voorraad
- Voor de mooiste klassieke muziek...
- ....ga je naar KLASSIEK.NL
- Gratis verzending vanaf € 25,00
- Passie voor klassieke muziek!
Beschrijving
Het centrale werk in de instrumentale muziek van Pärt, het dubbelconcert Tabula rasa, is uitgegroeid tot een van de cultstukken in de muziekwereld en heeft veel componisten en musici, evenals concertpubliek, ertoe aangezet om op een geheel nieuwe manier naar muziek te luisteren en deze te begrijpen. Deze compositie werd ook een keerpunt in Arvo Pärt's carrière en introduceerde voor het eerst de expressieve mogelijkheden van de tintinnabuli-stijl in een grootschalige muzikale compositie. Violist Gidon Kremer heeft Tabula rasa beschreven als een zwijgverklaring, een manifest van concentratie op belangrijke dingen. Hij heeft ook toegegeven dat dit stuk zijn leven heeft veranderd. Manfred Eicher, het hoofd van het platenlabel ECM, herinnert zich de eerste keer dat hij Tabula rasa hoorde : autorijden, zonder de naam van de componist of de titel van het stuk te kennen. Deze ervaring werd een trigger voor het creëren van de ECM New Series in 1984. Tabula rasa was de eerste plaat in de serie en bracht ook meer erkenning voor Arvo Pärt.
Op verzoek van violist Gidon Kremer werd in 1977 een dubbelconcerto voor twee violen, strijkorkest en geprepareerde piano gecomponeerd. Het stuk ging op 30 september 1977 in première in het Tallinn Polytechnic Institute door het kamerorkest van het "Estonia" State Academic Theatre, onder leiding van Eri Klas, een getalenteerde jonge dirigent en een goede vriend van Arvo Pärt. De vioolsolisten waren ook jonge musici, de binnenkort wereldberoemde Gidon Kremer en Tatiana Grindenko, terwijl Pärt's goede vriend, de componist Alfred Schnittke, de voorbereide piano speelde. Tabula rasa is opgedragen aan Eri Klas, Gidon Kremer en Tatiana Grindenko.